Hoppa direkt till innehållet
Till startsidan

Frågor och svar

Här hittar du svar på vanliga frågor gällande fakturor från kommunen.

Får jag pappersfaktura även om jag har autogiro?

Ja, även om du har autogiro kommer du att få din faktura hemskickad via post. Detta för att du bland annat ska kunna se fakturaspecifikationen och kontaktuppgifter om du skulle ha frågor kring din faktura, likaså när pengarna kommer att dras från ditt konto.

Vad händer om pengarna inte kunnat dras via autogiro?

Vi gör ett omförsök att dra pengarna från ditt konto. Detta omförsök sker bankdagen efter första förfallodagen. Om täckning saknas denna dag, behöver du betala in fakturan manuellt.

Vad händer om jag byter bank och har autogiro?

Om du byter bank behöver du inkomma med en ny anmälan om autogiro med det nya kontonumret.

Vad är en e-faktura till internetbanken?

Som privatperson kan du ansöka om att få fakturorna i din internetbank. En e-faktura skickas till dig via din Internetbank. Fakturan kan du titta på i Internetbanken och den kommer att se ut precis som en pappersfaktura.

Kan jag betala någon annans e-faktura via min Internetbank (t.ex. make/makas faktura)?

Ja, du fyller i både dina och din make/makas uppgifter på anmälningsformuläret.

Hur avanmäler jag mig från e-faktura?

Via din Internetbank letar du upp avanmälan för e-faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

Hur vet jag att jag fått en e-faktura till min Internetbank?

Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några e-fakturor som har kommit in för betalning.

När betalas en e-faktura som kommer till internetbanken?

När du har godkänt din elektroniska faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen. Du måste se till att det finns pengar på ditt bankkonto. Du kan själv ändra betalningsuppgifter på betalningen via din internetbank.

Vad händer om jag byter bank och får e-fakturor till internetbanken från kommunen?

Om du byter bank måste du först avanmäla dig för e-faktura i din gamla internetbank. Därefter behöver du göra en ny anmälan hos din nya bank för tjänsten e-faktura från Älmhults kommun.

Jag har glömt att betala min faktura i tid. Vad händer nu?

Om du inte betalar en faktura i tid kommer en betalningspåminnelse att skickas ut. I samband med detta tillkommer en påminnelseavgift, enligt lag, på 60 kronor. Om fakturan därefter inte betalas kommer fakturan skickas vidare för inkassoåtgärder, varvid en inkassokostnad på 180 kronor tillkommer. Observera att du alltid ska betala en faktura som har gått till inkasso direkt till inkassobolagets bankgiro, som du finner på inkassokravet.

Jag har en utländsk bank och behöver betala en faktura till Älmhults kommun. Hur gör jag?

När du endast har en utländsk bank och ska göra en betalning till Älmhults kommun måste du ange kommunens IBAN-nummer (International Bank Account Number) och BIC-kod (Bank Identifier Code), även kallad Swift-kod.

IBAN-nummer: SE64 8000 0816 9571 3380 1634
BIC-kod/Swift-kod: SWEDSESS

Det är viktigt att du anger fakturanummer och namn när du gör en betalning från utlandet.