Hoppa direkt till innehållet

Corona

Av coronaviruset kan man få en sjukdom som heter covid-19. Sjukdomen kan vara farlig för äldre personer och för personer som är sjuka.

Alla behöver hjälpas åt för att minska risken att sprida coronaviruset.


Så här kan du hjälpa till:

Tvätta händerna

Tvätta händerna ofta och noggrant med tvål och vatten.

Använd handsprit om du inte kan tvätta dig med tvål och vatten.

Hosta och nys i armvecket!


Stanna hemma om:

Har du något av de här symptomen ska du stanna hemma från skolan eller jobbet. När du är helt frisk ska du vänta två dygn till innan du går till jobbet eller skolan.

Ont i halsen

Hosta

Problem med luftvägar

Feber


Skydda de äldre

Även friska personer ska avstå att besöka äldre och sjuka. Du kan ringa till dem eller använda sociala medier till exempel Facebook.

Då minskar risken att corona sprids.


Förskola och skola

Alla barn och elever som är friska kan gå till förskola och skola.

Men har ditt barn något av de här symptomen ska ditt barn stanna hemma.

Ont i halsen

Hosta

Problem med luftvägar

Feber

Ditt barn ska stanna hemma tills det är helt friskt och två dygn till.

Blir ditt barn sjukt på förskolan eller skolan ska du hämta ditt barn direkt.


Hjälp till att hindra falsk information och rykten

Ibland börjar falska rykten att spridas när det händer något.

Sprid inte falska rykten och falsk information.

Tänk efter vem du har fått informationen av.

Fundera över om det du har hört är sant.

Det finns många webbsidor att hitta sann information på.

Älmhult kommun använder:

www.folkhalsomyndigheten.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

www.krisinformation.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

www.1177.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


Så här jobbar Älmhult kommun

Vi gör så som Folkhälsomyndigheten säger är bra att göra.

De ger råd om hur vi ska bete oss för att spridningen av corona ska gå så långsamt som möjligt.

Om det går långsamt har lasaretten tid och plats att ta hand om dem som blir svårt sjuka.

Vi uppdaterar sidan älmhult.se/coronalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster med ny information.