Hoppa direkt till innehållet

Politik

Politik

I organisationen Älmhults kommun jobbar många människor.
Några av människorna kallas för politiker.
Politikerna är valda av oss människor som bor i området.

Politikerna jobbar i olika grupper.
Den största gruppen heter kommunfullmäktige.
Kommunfullmäktige är den grupp som kan bestämma mest.
Kommunfullmäktige träffas en gång varje månad.
Då får alla människor som bor i området vara med och lyssna.

En annan grupp heter kommunstyrelsen.
Kommunstyrelsen hjälper till med saker som man ska prata om i kommunfullmäktige.

När grupperna träffas skriver de ett protokoll.
I protokollet står vad man har pratat om och bestämt.