Kundval
Älmhults kommun tillämpar kundval i hemtjänsten för dig som har beviljade serviceinsatser enligt lagen om valfrihetssystem, LOV. Du som har serviceinsatser från hemtjänsten kan alltså välja vem som ska utföra dem.
Kundval innebär att du som har beviljats städning, tvätt/klädvård eller inköp/ärenden, det vill säga serviceinsatser inom hemtjänsten, kan välja vem som ska utföra de insatserna.
Du kan välja mellan kommunen och ett antal företag som kommunen har godkänt och som har valt att arbeta i det område där du bor. Du kan inte välja en speciell person.
Du som har både omvårdnadsinsatser och serviceinsatser kan välja att låta en privat leverantör utföra serviceinsatserna även om det är kommunen som utför omvårdnadsinsatserna.
Företag som vill utföra serviceinsatser inom hemtjänst måste vara godkända av Älmhults kommun. Kommunen har satt upp ett antal krav som utförarna måste uppfylla för att bli godkända. Oavsett vilken utförare du väljer kan du därför vara trygg med att din utförare levererar service av god kvalité.
Du kan välja mellan följande utförare
Här kan du läsa med om Farmartjänst (pdf, 69.6 kB)
Här kan du läsa mer om Välgjorda jobb (pdf, 56.5 kB)
Här kan du läsa med om Älmhults kommun (pdf, 51.6 kB)
Kontakta biståndshandläggaren för mer information om vilka leverantörer som finns just där du bor.
Du behöver inte välja utförare. Du som får ett beslut på endast serviceinsatser och inte vill välja kommer kommunen att välja en utförare åt dig. Du kan byta utförare när du vill.
Om du har frågor inför ditt val kan kommunens biståndshandläggare hjälpa dig. När du gjort ditt val meddelar biståndshandläggaren företaget eller kommunens hemtjänst att du valt just dem. Utföraren får då information om vilka insatser du blivit beviljad.
Utföraren kontaktar dig och tillsammans gör ni upp en plan för hur och när insatserna ska utföras.
Om du är missnöjd med din utförare talar du i första hand om det för din utförare. Om du vill byta utförare kontaktar du din biståndshandläggare för att göra ett omval. Bytet görs senast 14 dagar efter att du meddelat biståndshandläggaren.
Den avgift du betalar för serviceinsatsen är densamma oavsett om du väljer kommunal eller privat utförare. Avgiften beräknas med hänsyn till din inkomst och de insatser du har.
För beräkning av avgiften behöver du lämna uppgifter om din ekonomi till socialförvaltningen. Du får sedan ett beslut om din hemtjänstavgift. Beslutet kan överklagas.
Alla utförare är godkända av Älmhults kommun och uppfyller de kvalitetsmål som kommunen har fastställt. Samma krav ställs på kommunala och privata utförare. Det är upp till dig att välja den utförare som du trivs bäst med.
En del utförare erbjuder så kallade tilläggstjänster. Det kan vara till exempel snöskottning eller gräsklippning. Utföraren tar ut en extra kostnad för dessa. Kostnaden betalar du direkt till utföraren.
Du är aldrig tvungen att köpa några fler tjänster än de som du fått beviljade i biståndsbeslutet.
Kontakta din biståndshandläggare på telefon 0476-550 47 eller via e-post bistandshandlaggare@almhult.se
Biståndshandläggarna har telefontid alla vardagar mellan klockan 8.00 - 9.30 och all annan tid finns en röstbrevlåda.